nagy grillkönyv stiller tamás könyv

Gyümölcs “ABC” I.

1.2K
HASZNOS

Mi is itt a lényeg? Gyakorlatilag ugyanazok a szabályok érvényesek a gyümölcsökre is, mint a zöldségekre. Törekedjünk vitamin és ásványi anyagtartalmuk megőrzésére. Mivel kevés olyan képviselője van, amelyiknél ez a veszély fennáll, mindenképpen építsük be a napi étkezésbe.

Kövessük szezonjaikat és ennek képére alakítsuk menüinket is. A hipermarketek polcain az év minden napján találunk belőlük, de természet adta érési időszakukat tartsuk szem előtt, és ennek megfelelően vásároljunk. Nyersen tálalásakor figyeljünk oda, hogy a magas savtartalmúak pl.: ananász, ne kerüljön alpaka tálra, mert reakcióba lép vele a gyümölcs sav, és a leve zöldes színűre változik. Ez enyhén fogalmazva is undorkeltő. Inkább fektessük a héjas oldalára. Ha gyümölcstálat készítünk, mindig használjunk tálpapírt (tortapapírt), ezzel megelőzhetjük az ilyen baleseteket, emellett higiénikusabb is a tálalás.

Tálalás előtt, a fogyasztásra alkalmatlan részeitől (mag, héj) fosszuk meg. Egy finoman gőzölgő meggyes rétes átka lehet egy benne felejtett mag. Almát csak egyben sülve hagyjuk a bundájában, ha szeletelve tesszük pl.: máglyarakásba, még véletlenül se hagyjuk rajta a héját. Ezek azok a hibák, amivel lépten- nyomon találkozom. Ízüket és belső adottságukat, a magunk részéről mindig igényességgel párosítsuk.

Variálhatóságuk végtelen: frissen szelve köretnek, krémlevesnek, karamellába vagy csokiba forgatva, sütemények töltelékéhez, piskótákhoz, fagylaltokhoz, hideg salátákhoz és krémekhez, tejszínhabbal, grillezve.

Banán

(Kcal=105, SzH=24)

Citrom ízű valóban nem létezik, és nem is fa, inkább csak faszerű a banán. Levelei egymásra borulva 3-5 méter magas áltörzset alakítanak ki. Lecsüngő, összetett fürtvirágzata van. Évente 50-70 kg keményítőben gazdag, utóérő gyümölcsöt hoz (tulajdonképpen áltermés). Érdekes, de a paprikához hasonlóan bogyó termése van. Átlagosan 10-15 cm hosszú, hajlott, sokszögletes, lekerekített, zöldessárga gyümölcsök nőnek rajta, melyek közös száron helyezkednek el. A zöld banán hűtőtárolása 90-95% relatív páratartalmú térben, 14-15 °C hőmérsékleten, 10-20 napig, kamrában 5-10 napig lehetséges. Érett állapotban 13-16 °C-on tanácsos tartani, 13 °C alatt barnul. Banánkivitel szempontjából első helyen ma Ecuador áll.

Alma

(Kcal=30, SzH=7)

A betegségben elgyengült gyerekeknek –ahogy nekem is hajdanán- kekszmorzsával kevert reszelt almát készítettek az anyukák vagy a nagymamák. A gondoskodás mellett óriási szerepe volt és van abban, hogy a szervezet regenerálódni tudjon. Az alma kalciumot, foszfort, vasat, magnéziumot, nátriumot, káliumot, nyomelemeket, valamint A-vitamint, B-komplex vitaminokat, és némi C-vitamint is, – ami a héjban található meg a legnagyobb mennyiségben- tartalmaz ez a legtöbbször öklömnyi gyümölcs. A B-vitaminok nagyon jó hatással vannak az emésztésre, mivel serkentik, elősegítik a táplálék felszívódását.

Habár C-vitamin tartalma jóval csekélyebb, mint például a narancsé vagy a citromé, mégis a benne lévő ásványoknak köszönhetően nagyon jó hatásai vannak az emésztőrendszerre. Az alma fontos hatóanyaga még a pektin, ami vízben oldva kocsonyás zselét alkot, valamint a héj cellulóz része, aminek béltisztító hatása van. Így összességében egy jó nagy pirula!

Narancs

(Kcal=40, SzH=8)

Az év 365 napjából 360-on bármilyen formában ajánlom. Reggeli italként, szeletelve vagy éppen lekvárnak. A narancsbogyó külső és belső rétegét két héj fedi. A narancsos színűt „flavedó”-nak nevezik. Ez illóolajat, keserűanyagot, karotinoidot és narancssavat tartalmaz. Közkedvelt aromájú ízesítő fűszert készítenek belőle mártások, sütemények, gyümölcslevesekhez. A héj belsőbb, fehér rétege taplószerű, amit „albedó”-nak neveznek.

Nagyon jó ízjavító, gyomorerősítő, emésztést serkentő, étvágyjavító és vértisztító hatású.

Egy pár sor erejéig említeném meg a kürasszó kérget, amely a nyugat-indiai szigetcsoport egy részén termő, különleges narancsfajta héja. Ebből készítik a hires “Curaçao” néven ismert likőrt (kürasszó-likör), és a narancsos csokoládét is.

Görögdinnye

(Kcal=30, SzH=6)

A nyár egyik igazi slágere. Jól behűtve, két kézzel vagy bicskával szelve bármikor szívesen fogyasztjuk a forró nap elől elbújva.

Nem ismert hol termesztették először, de a legkorábbi feljegyzett görögdinnye szüret nagyjából 5000 évvel ezelőtt a dinasztikus Egyiptomban történt, melyet hieroglifával is megörökítettek. A növényt gyakran helyezték fáraók sírkamrájába élelemként a túlvilágra.

Formája gömbölyű vagy hosszúkás, héjának színe sötétzöld vagy világoszöld csíkos (tigris mintás), húsának színe piros vagy sárga.

Elsősorban kitűnő íze és cukortartalma miatt kedveljük, mert a benne lévő vitaminok nem jelentősek. Víztartalma 90-95%, így fogyasztásával a szervezetbe jutó víz a veseműködést előnyösen befolyásolja. Régebben vizelethajtó tulajdonsága miatt gyógynövényként is emlegették.

Sárgadinnye

(Kcal=55, SzH=10)

A standard hideg előételek egyike a sárgadinnye aszúban, pármai sonkával. Felhasználása, mint minden más is, a fantáziánkra van bízva. Hideg krémlevesként, gyümölcsköretbe, vagy fagylalt kehelynek formázva is ötletes.

Héja lehet sima, rücskös, hálós vagy barázdált, húsa narancsszínű vagy zöldes árnyalatú. Egyes fajtáknál a dinnye érésével a zöld szín aranysárgára változik. Tápértékét a következő anyagok határozzák meg: kalcium, foszfor, vas, nátrium, kálium, mangán, magnézium, réz, cink, kobalt és króm, A-vitamin, niacin, riboflavin, thiamin, fólsav és C-vitamin.

A sárgadinnye kitűnő gyógyszer mindenféle lázas és gyulladásos betegségre. Gyógyhatását béta-karotin tartalmának köszönheti, de sikerét növeli a benne levő nagy mennyiségű ásványi anyag.
Jó hatást vált ki a hasi rész bármely, gyulladással kapcsolatos megbetegedésének gyógyításában: vékony és vastagbélgyulladás, illetve a vékony- és vastagbél határán lévő szájadék gyulladása esetén ajánlatos a sárgadinnye fogyasztása. A bél e szakaszának gyulladása főleg azoknál a vegetáriánusoknál jelentkezhet, akik táplálékuk legnagyobb részét nyersen fogyasztják. A kemény, rostos táplálék olyan károsodást okozhat a belekben, aminek következtében leszűkül a járat, illetve krónikus gyulladás jön létre, nem egyszer rák.

Sárga- vagy kajszibarack

(Kcal=50, SzH=10)

Gyümölcse felhasználható nyersen vagy kifacsarva gyümölcsléként fogyasztva. Aszalva megtartja vitamin és tápanyagtartalmát. Befőttnek, dzsemnek, lekvárnak, illetve a mélyhűtéssel tartósított gyümölcsöt sütemények, torták, gyümölcsbólék ízesítéséhez használják, de pálinka készítésére is kiválóan alkalmas.

Egy íratlan mondás szerint: „amiből lekvárt lehet készíteni, abból pálinkát is”. Ettől eltekintve a jó pálinkát nem érdemes kihagyni, és fontos része az étkezésnek. Szerencsések vagyunk, mert többfélét készíthetünk sárgabarackból, nem úgy, mint azok, akiknek csak a banán jut erre a célra.

A kajszibarack esetében az őszibaracktól való megkülönböztetés érdekében került a szó elejére a “kajszi” előtag.

Őszibarack

(Kcal=40, SzH=9)

Alfonso jutott az eszembe, amikor a balatoni strandolót alakítja. Szürcsöl, szívogatja a magot, csurog a nyakán, a tarkóján a lé – elképesztő figura volt. Ezt az izletes gyümölcsöt többnyire nyersen vagy kompótként fogyasztjuk, de mártásnak és pácoláshoz is használhatjuk. Minden csonthéjas befőtt esetében javaslom, hogy a mag helyét mindig vizsgáljuk meg alaposan. Kínos lenne, ha valaki véletlenül ráharapna egy hegyes héjdarabkára. Az őszibarack legközelebbi rokona a mandula, távolabbi rokonai a szilva és a kajszibarack.

Citrom

(Kcal=30, SzH=2)

Ecet helyett citromlével savanyítva rendkívül ízletessé tehetjük egyes salátáinkat, de használhatjuk húsok pácolásához (főleg a mediterrán típusú, rozmaringgal, bazsalikommal összeállított pácsókban).

A citrom sárga héját lereszelve töltelékek, (mák, dió, túró mellé) levét tea, kávé, gyümölcslevesek, turmixitalok, puncsok, szószok, hidegtálak, hal- és egyéb húsételek ízesítésére használjuk.
A szárított héjat spirális szalagokban vagy kockára vágva forgalmazzák, de így csak az édes- és likőripari üzemekben használják fel. Otthon a legjobb a frisset tartani, hogy ízesítésre mindig kéznél legyen.

A citrom serkenti az emésztést és erősíti a gyomrot. Mivel sok benne a C-vitamin, segíti a meghűléses betegségek megelőzését. Bioflavon-tartalma vértisztító hatású, és a véredényeket is regenerálja. Bélféreghajtó és puffadásgátló hatása is van. A citromlé fokozza a nyálelválasztást, csillapítja a szomjúságot, mivel oldja és eltávolítja a szervetlen sókat.

A citromlé hígítva is elpusztítja a kolera-, a diftéria-, és a tífuszbaktériumokat. Szinte nincs olyan betegség vagy gyengeségi állapot, amin a citrom ne segítene.

A bőrnek is elsőrendű fiatalítója és regenerálója; megelőzi a kopaszságot, erősíti a fejbőrt, a hajhagymákat. Mandula-, vagy avokádóolajjal elegyítve jó bőrápolószer. Ha ezt erősen a fejbőrbe dörzsöljük, hamarosan megszünteti a haj korpásodását, megakadályozza a hajhullást.

Eper

(Kcal=35, SzH=7)

Mosás után egyből porcukorba mártva lehet csak igazán élvezni a lédús epret. Vegyes gyümölcslevesek, torták, hideg tejszínkrémek mindegyikéhez javaslom.

A szamóca a rózsafélék családjába tartozó, valamint a vadon termő, illetve a termesztett fajok gyümölcsének elnevezése. A termesztett fajokat gyakran hívják epernek.

A földiepernek jó előveteménye lehet a kertészeti növények közül: a fejes káposzta, a sárgarépa, a fejes saláta, a zöldbab, a zöldborsó és egyéb rövid tenyészidejű zöldségnövények. Szamócát szamóca után néhány évig talajfertőtlenítés nélkül nem szabad telepíteni, mert a kártevők felszaporodása és a talajuntság miatt, emelkednek a növényvédelmi kiadások, és csökken a termés mennyisége. Az istállótrágyát ajánlatos már az elővetemény alá bedolgozni alaptrágyaként. A talajt a telepítés előtt kora tavaszi ültetéshez ősszel, a későbbi ültetésekhez 4-6 héttel az ültetés megelőzően 25-30 cm mélyen kell szántani, vagy felásni.

Close
Chef a családban© Copyright 2009. Minden jog fenntartva .
Close