Pages Navigation Menu

Zöldség ABC 2

a_ivan_szponzor-paliivanvirag.hu

Sárgarépa
(Kcal=40, SzH=8)

Babaséf

Napozáskor szoktunk azzal poénkodni, hogy gyúrjál rá pigmentre, és gyorsítónak zabálj répát. Magas karotin tartalma miatt (7 mg/100g) szebben barnulhatunk le, de napozás hiányában inkább sárgás tónusú lesz a bőrünk. C, B-vitamin és szénhidrát tartalma miatt leves, főzelék, ételízesítő, hideg saláta, bébiétel készíthető belőle. Ha keveset fogyasztunk belőle a következők léphetnek fel: farkasvakság, meddőség, száraz bőr hámlás. A Popeye-es sztorihoz hasonló, hogy ha sokat eszel, jól tudsz majd fütyülni. Kíváncsi lennék, hányan hallották ezt gyerekkorukban? Nyersen fogyasztva – főként gyerekeknek – értékes és tápláló étel. Rövid tenyészidejük ellenére, frissen szedve homokban hosszan tarthatóak. Ha franciásan készíted el, akkor párolás után apróra vágott zöldpetrezselyembe forgasd. Erdélyben muroknak hívják.

Sárgarépa zöldje fiatalon a legszebb. Nem összetévesztendő a gyökérpetrezselyemmel.

Sárgarépa zöldje fiatalon a legszebb. Nem összetévesztendő a gyökérpetrezselyemmel.

Gyökérpetrezselyem

(Kcal=30, SzH=6) Helytelenül fehér répa. A piacon vagy az üzletekben két megjelenési formájával találkozhatsz: a fodros és a hagyományos levélpetrezselyemmel. Az első inkább díszítéshez használható, a második közkedvelt fűszernövény. Néhány más növény népies nevében is benne van a petrezselyem szó, így a koriandert kínai petrezselyemnek vagy cigány petrezselyemnek, a turbolyát pedig édes petrezselyemnek is nevezik. Illóolajat, karotint, C- és E-vitamint, ásványi sókat tartalmaz. Fogyasztása a szervezet számára különösen a téli hónapokban előnyös. Gyógyhatása: A petrezselyem zöldje és gyökere egyaránt gyomorerősítő, vese- és vértisztító, étvágygerjesztő hatású. Flavonoidokat is tartalmazó illóolaja gyulladáscsökkentő hatású.

Gyökérpetrezselyem

Gyökérpetrezselyem

Paradicsom
(Kcal=20, SzH=4)

Kockára vágva, enyhén sózva, friss bazsalikommal, citromlével és olíva olajjal. A nyári hónapokban mindig van a hűtőmben. Szervezetfüggő, de fogyókúra idején magában elrágcsálva, mint egy alma, vagy ital formájában nagyon is hasznos, ugyanis zsírégető hatású. Íze rendkívül harmonikus, aromagazdag és páratlan. A vitaminok közül legjelentősebb a C-vitamin (20-30 mg) tartalma, de még 11-12 féle vitamin található benne, közöttük az A, B1, B2, ezek mellett jelentős mennyiségben (1,6 mg) tartalmaz karotint. A zöld paradicsom fogyasztása veszélyes, mert mérgező hatású szolanint tartalmaz, ami az érés során elbomlik. A paradicsom csillag alakú szárának jellegzetes „zöld” illata van. Frissességétől függően erősebb vagy gyengébb.

SAMSUNG CSC

Padlizsán
(Kcal=25, SzH=5)

A görögök a faszenes partikon rendszeresen csinálnak padlizsán salátát. A padlizsánt sütőben megsütik, mindkét oldalán, majd a sütőből kivéve egyszerűen beleteszik egy nylon szatyorba vagy egy szemetes zsákba. Légmentesen lézárják, így kis idő múlva könnyen levehető egyben a héja. Pépes belsejét olíva olajjal, fokhagymával ízesítik és már mehet is az arcba. Speciel nem a kedvencem, de sokunk még hideg krém formájában is szívesen fogyasztja. A hámozás nélkül is meg lehet sütni, például sütőlapon vagy sütőben több zöldséggel, de a héj így is ehetetlenül kemény marad. Szezonja: júliustól a fagyokig.

Kukorica
(Kcal=134, SzH=24)

„Friiis a csemege főt kukoricaaa!” mondogatta unott hangon a balatoni biciklis árus. Csövesen főzve, majd karikára vágva faszenen sütve rendkívüli. Hideg salátaként végtelen variációja van. Tölteléknek használva nem túl szerencsés, mert víztartalma véges, ezért könnyen kiszárad. Értékes tulajdonságait igyekezzünk minden ételkészítéskor megőrizni. Öregebb korára csökken a cukortartalma és könnyen kiszárad. Porrá őrölve kukorica keményítőként is hasznos. Bébi korában leszedve raguk, köretek kiegészítője lehet, de magában sültekhez is ajánlom. 100 g-on ként 3-4 g fehérjét, 24 g szénhidrátot, 8-12 mg C-vitamint, de vasat, foszfort, karotint, és meszet is tartalmaz. Tápértékét, vitaminjait leginkább szűrt krémlevesként tartja meg. Mire jó még? A kukorica bibéje belsőleg elsősorban húgyúti problémákra, hólyaghurut, húgyúti gyulladások, vese eredetű folyadék visszatartás, vesekő megelőzésére javasolt. Köszvényre is ajánlott. Celulóz tartalmú héját nem tudjuk megemészteni, viszont beleink karbantartása miatt fontos. A kozmetikában a kukoricát bőrnyugtató, revitalizáló-, hidratáló-és ránctalanítószerként tartják számon.

Mikor jó? Hajtsuk szét a haját, ha a szemek között nincs szünet, akkor biztosan jót veszünk.
Ritka pillanat, amikor ilyen picinek látjuk a cseperedő kukoricát.

Ritka pillanat, amikor ilyen picinek látjuk a cseperedő kukoricát.

Burgonya
(Kcal=90, SzH=20)

Krumpli, pityóka, kolompér neveit ismerjük, de annál jobban mire jó. Vízben főve, párolva, egyben -, héjában -, olajban sütve, hideg salátának, törve hagymával, levesnek. Keményítőt tartalmaz, melyet külön is meg lehet vásárolni. Liszt helyett mártások és krémlevesek sűrítésére kifejezetten alkalmas. A keményítő lebontásakor úgynevezett krumplicukrot állítanak elő, ami alkohollá alakítható át, például a vodkához. A mindennapos, alapvető élelmiszernövény kalóriatartalma 1/3-a a kenyerének. Egy-egy kifejlett gumó normális tömege 40–200 g és többnyire mintegy: 18% keményítőt, 1–2% fehérjét, 110–180 mg/kg B-vitamint, 700–1000 mg/kg C-vitamint, valamint kevés A- és K-vitamint tartalmaz. A tárolt burgonya C-vitamin-tartalma mintegy 600 mg/kg-ra csökken. Könnyen emészthető; és más zöldségekkel ellentétben jól és sokáig eltartható. Hazánk burgonya fogyasztása 50 kg/fő/év. Mivel már előírás szabályozza, hogy a csomagoláson fel kell tüntetni a felhasználási javaslatot, körültekintően vásároljuk. Van főzni, főzni-sütni és salátának való.

Burgonyaföld Krétán. Ezt Nektek fotóztam :)

Burgonyaföld Krétán. Ezt Nektek fotóztam 🙂

Csicsóka

A csicsóka közeli rokoságban van a napraforgóval. Jóval magasabb közel 3 méter magas növény végén található gumóját fogyasztjuk. Szaporítani is csak gumóról lehet, magról nem. Fontos tudni, hogy nemcsak zöldség, hanem gyógynövény is. Fő hatóanyaga az inulin, amely a szervezet öngyógyító tevékenységét emeli maximumra. Kiemelkedő élettani hatásai vannak:
– Cukorbetegek étkezésében fontos alapanyag. Hasonlít a burgonyára, de édesebb. Mivel a gumókban található inulin fruktózt tartalmaz. A fruktózt a szervezet, a vércukorszint emelkedése nélkül hasznosítja.
– Szív és érrendszeri betegeknek: A koleszterin és trigliceridcsökkentő hatás elérésének egyik hatékony módja szerint 1-2 evőkanál csicsókaport keverjünk 1-1,5 dl narancsdzsúszba. Csökkenti a koleszterinszintet és a húgysavszintet, így preventív hatása van a szívinfarktus, és a köszvény kialakulásával.
– Mellrákok jelentős része ösztrogén érzékeny, és a csicsókában található inulin gátolja az ösztrogén toxikussá válását a bélben. 1 kg csicsóka ára: kb 450.-. Kcal=30, SzH=4

Csicsóka

Csicsóka

Kelkáposzta
(Kcal=35, SzH=4)

Menzafőzelék vagdalttal. Ez leginkább a kelkáposztafőzelék fasírttal volt, amiből csak a húst ettük meg két kenyérszelet között. Azóta sok idő eltelt és már nem csak riogatni lehet vele az embereket. A fejes káposzta rokona, levelei hasonlóan rendezettek, de a kelkáposztáé eresebb és hólyagosabb. Ha leveleit pár percre forró vízbe teszed, gyönyörű zöldek lesznek, ideálisak salátának vagy hússal töltve. Amint fakulni kezd, máris túlfőzted és jellegzetes édeskés ízét elveszti. Nem lehet savanyítani és csak rövid ideig áll el. A hideget viszont jobban bírja, mint fejes társa. Sok fehérjét és ásványi anyagot tartalmaz. Vitaminjai: C, B1 és B2.

A kelkáposzta májustól őszig nő, míg végre élvezhetjük ropogós ízét.

A kelkáposzta májustól őszig nő, míg végre élvezhetjük ropogós ízét.

Karfiol
(Kcal=30, SzH=4)

Kelvirág néven ismerjük ezt a káposztafélét, ami csak külső leveleit örökölte rokonaitól. Belső rózsái rengeteg vizet igényelnek, mire fehér színét eléri. Egyetlen száraz nap tönkreteheti. Szedés után érzékeny a napfényre, ezért leveleit rajta hagyják, és a tetején összekötik, hogy ne barnuljon meg. Magas C-vitamin tartalmát (60mg/100g) fagyasztott állapotában is megőrzi. Ásványi sókban és fehérjében is gazdag, ezért ideális húspótló. Savanyítva is szeretik, de beleharapva engem a gumira emlékeztet.

Fejes káposzta vagy édes káposzta

Nincs, aki ne ismerné, párolva, savanyítva, töltelékhez, levesnek, főzeléknek. Folyamatos fogyasztása erősíti az immunrendszert, C-vitamin-tartalma 40–50 mg/100 g. Telente reszelve, sóban izzasztva, majd citromlével és kevés fehér borssal ízesítve gyorsan elkészíthető téli savanyúság. Ez csupán alap, bármilyen más zöldség hozzá aprítható: hagyma, paprika, retek, zeller, stb… Fontos megemlíteni B1 és B2 vitamin tartalmát. Növésekor az első évben a fejét esszük meg, második évében a becőtermést hozza magokkal, amiről szaporítjuk. Hidegben elviseli a -4 fokot is, de az árnyékot nem szereti. Kcal=30, SzH=6

Kelbimbó

Annak ellenére, hogy sok kertben megterem nem túl népszerű. Mint káposzta testvérei B1, B2 vitamint tartalmaz és C-vitamin tartalma 90mg/100g, igazi vitamin-bomba. Egyedi íz és zamatanyagokat tartalmaz, melyet lassú párolással lehet megőrizni. Egyben sült szárnyasok, liba, fácán belsejében párolva, olvasztott vajjal meglocsolva igazi csemege. A tankönyvekben kivétel nélkül szerepel a lengyeles kelbimbó, aminek lényege, hogy pirított zsemlemorzsába forgatják párolás után. Ismerek olyat is, hogy pluszba még tejföllel öntözve tálalják, de a lengyelek ezt nem ismerik. Darabolva kínai ételekbe is elképzelhető. Kcal=50, SzH=6
Baconba tekert harcsa kelbimbóval, Tonhalas gnocchi kelbimbóval recept

Karalábé
(Kcal=40, SzH=7)

Húsleves főzéskor mindig elcsentünk pár cikket a tálból. A szokás mára annyit változott, hogy kettő egészet veszek a levesbe, ebből egyet főzés közben rágok el. Azt szokták mondani, hogy az emberi szervezet tudatosan diktálja, mire van igénye. Ha valamit megkívánunk, érezzük az orrunkon át az illatát, eszünkbe jut az íze és ha a „szükség” úgy kívánja, máris két pofára tömjük magunkba. Ha vágyunk tárgya a karalábé, akkor jó tudni, hogy C (63mg/100g), B1, B2, B6 vitamint tartalmaz. Ezen kívül még kalciumot, káliumot, magnéziumot, vasat, valamint meszet és foszfort is. Nem lehet savanyítani.

A karalábé akkor a legfinomabb, ha ököl méretű méretben takarítjuk be.

A karalábé akkor a legfinomabb, ha ököl méretű méretben takarítjuk be.

Cékla
(Kcal=30, SzH=6)

Latin neve beta vulgaris. Ha valaki ismeretlenül nyúl hozzá, akkor őmaga is vulgáris lesz, mert erős festékanyag tartalma miatt, vörösre színezi a kezünket. Ezért érdemes kesztyűs kézzel bánni vele. Vörösrépának is hívják, alfaja a spenótra emlékeztető mángold. Beérett állapotában hűvös sötét helyen sokáig eláll. Köménnyel ízesítve kedvelt húsok mellé fogyasztva. Gátolja a ráksejtek szaporodását, vérképző a sav-bázis egyensúlyt, a máj anyagcsere-folyamatait szabályozza. B1 és B2 vitamin, mész, foszfor és vastartalma is jelentős.

A zsenge cékla különleges.

A zsenge cékla különleges.

Bab

(Kcal=340, SzH=58)

Paszuly, paszulyka, fuszulyka. Jó kis csülkös bableves, apróra vágott hagymával és tejföllel. Mielőtt neki esnél, tudd, hogy főzés előtt áztatni kell, így gyorsabban puhul meg főzés közben. Ha vasárnapi ebédre szánod, szombat este már víz alatt lehet. Kevés vízben főzve, inkább párolva, összetörve és serpenyőben sütve darált hússal, paradicsommal, na meg chilivel, ütős kaja tud lenni. A szárazbab fehérje tartalma tízszerese a burgonyáénak, háromszorosa a kenyérének, de ásványi anyag tartalma is magasabb náluk. Zöldbabként a fehérje értéke kisebb, de még így is ajánlott a fogyasztása. A kevésbé szálkásodó fajtákat részesítjük előnyben. Víz és vizelethajtó, vesetisztító hatása mellett jelentős az inzulintartalma, ezért elsősorban a cukorbetegek részére fontos étrendkiegészítő. A parajnál már volt angolos elkészítési mód és itt kitérhetünk rá, bár a lényeg nem változott. Félpuhára főzve (al dente), leszűrve, olvasztott vajat teszünk rá.

Fekete és Azuki bab

Fekete és Azuki bab

Zöldborsó
(Kcal=90, SzH=14)

Vagy cukorborsó. Nem véletlenül kapta nevét, mert növési periódusaiban főleg a korai szedésűekre jellemző az édes íz. Emiatt főleg a gyerekek kedvenc csemegéje, de levesnek, főzeléknek, tölteléknek, hideg salátában is szeretjük. A francia konyhából ismerjük – minő véletlen -, a franciás zöldborsót. Húslében vagy vízben főzés után apróra vágott zöldpetrezselyembe forgatjuk.

Zöldborsó a kertben.

Zöldborsó a kertben.

Zeller
(Kcal=30, SzH=5)

Levelét éppúgy szeretjük, mint a gyökerét. Most ez utóbbinak a felhasználásáról essen szó. Kevés olyan zöldség van, melynek minden része használható. Vásárláskor tapintásra el lehet dönteni, hogy melyik a friss. Az öregebbeknek puhább, enyhén szivacsos a kérge és kettévágva üreges. Húslevesbe, alaplébe, krémlevesnek, magát a zellert, viszont bogrács ragukba inkább a kivonatát javaslom. Ha krémlevest készítünk belőle vágjuk minél apróbbra. Az egyik ok, hogy gyorsan megfőjön, mivel úgy is szétpasszírozzuk, a másik ok, hogy gyakoroljuk az aprítási műveletet. Tejfölös habarással besűrítve hagyjuk 10 percig állni. Tálalás előtt minden tányérba tegyünk 1-2 evőkanál vörös babot, szedjük rá a levest, majd friss citromlevet csepegtessünk rá. Izgalmas variációt kapunk.

Rucola – Rukola

Kiváló vértisztító és étvágyjavító hatású. Íze földimogyoróra emlékeztet, de bármilyen mártással vagy sajttal eltüntethető. Darálva, sajtkrémmel és mustárral elkeverve ízletes szendvicskrém készíthető belőle. Kcal=24, SzH=8g

Kertben termett rukola

Kertben termett rukola

webshop-banner

Köszönöm, hogy megosztod.