Pages Navigation Menu

Gluténmentes, gluténérzékeny étrend

Miről is van szó?

A búza, az árpa, a rozs, és a zab sikértartalmának egyik fehérje-összetevője a glutén, amelynek egyik alkotórésze a gliadin. Ez az anyag – pontosabban az erre beinduló antitest termelés – károsítja a bél nyálkahártyáját, ezáltal rontva annak funkcióit.
Önmagában a gabonára lehetünk allergiásak is, de nm vezet minden esetben gluténérzékenységhez. Az allergiás tüneteket szigorú diétával meg lehet szüntetni.
A gluténérzékenységnek 40%-ban nincsenek bélrendszeri, gyomor bántalmi tünetei, bőrkiütések, vérszegénység, csontritkulás, ízületi panaszok képében is megbújhat.

Babaséf

A fentebb felsorolt gabonafélék még a legkisebb mennyiség sem fogyaszthatók. Vásárláskor tehát fokozottan oda kell figyelni az élelmiszerek összetevőire. A lisztérzékenyek részére készült élelmiszereken fel van tüntetve, „gluténmentes, gliadinmentes, lisztérzékenyek, cöliákiások is fogyaszthatják” felirat vagy egy áthúzott búzakalász ábrája.
A következő szabályok betartását javasoljuk tápanyag-csoportonként.

Kenyérfélék, péksütemények: a búza, rozs, zab, árpa alapú kenyerek, péksütemények, kekszek, aprósütemények, tészták, rágcsálnivalók tiltottak.
Fogyaszthatóak: rizs, kukorica, burgonya, szója, sárgaborsó alapú lisztekből készült élelmiszerek, félkész, gliadinmentes kenyérporokból, süteményporokból készült ételek.

Gluténmentes – Gliadinmentes étrendben fogyasztható ételek

Gabonafélék és készítmények, kenyerek, tészták, sütemények
–    A búza, – árpa, – rozs, – zabliszt, pehely helyett a kukorica, rizs, sárgaborsó, a szója, burgonya, illetve a belőlük készült liszt, pehely, keményítő ajánlott.
–    A lisztek közül a magas kalcium tartalmú szójaliszt különösen javasolt – csak 6 év felett.
–    Az un. Pszeudocereáliákhoz (álgabona) tartozó hazánkban kevéssé elterjedt növények – a köles, a hajdina, az amarant, valamint a quinoa – ajánlhatók mint alapanyag, de a belőlük készült termékek esetén meg kell győződni arról, hogy valóban gluténmentes.
–    Gluténmentes, gliadinmentes kenyérporok.
–    Sütőpor nem használható.
–    Müzlifélék közül csak garantáltan gluténmentes rizs és/vagy kukoricapelyhek fogyaszthatók.

Ehet húst a gluténérzékeny?

–    a húsfélék bármelyike megengedett; sertés, szárnyas, marha, hal, vad fogyasztható. A húskészítményekben – vagdalthús, májkrém tartalmaznak glutént, ezért csak házilag előállítottak fogyaszthatóak.

Mennyi tojást ehet a gluténérzékeny?

Szabadon fogyasztható, de a heti 4 darab az ajánlott.

Milyen zöldséget, gyümölcsöt vihetünk az étrendbe?

–    naponta többször ajánlott, a friss és gyorsfogyasztott bármelyike fogyasztható.
–    A gyorsfagyasztott burgonya glutént tartalmazhat, ezért nem ajánlott.
–    A gyümölcsök közül az import zöld alma gluténes bevonatot tartalmaz, ezért tilos.

Hüvelyesek, diófélék olajos magvak a gluténmentes étrendben.

–    Értékes tápanyagtartalmuk miatt is ajánlottak a hüvelyesek – bab, borsó, lencse, szója és készítmények-, a diófélék és olajos magvak.
–    A feldolgozott szójatermék ( liszt, pehely, tofu, szójacsíra, szójajoghurt csak 6 éves kor felett adható allergiát kiváltható hatása miatt.

Mennyi zsírt ehetek, ha gluténérzékeny vagyok?

–    a növényi zsiradékok ajánlottak, de fogyaszthat állati eredetű zsiradékok is kisebb mennyiségben.
–    egyes füstölt húsok és szalonnák pácolásánál előfordulhat gluténtartalmú anyag.

Vannak gluténmentes fűszerek?

–    a száraz és friss fűszernövények gluténmentesek.
–    a fűszerkeverékek, levesporok, leveskockák, ételízesítők, majonéz, ketchup, mustár többsége valamilyen formában tartalmaz glutént. Csak azok fogyaszthatóak, amelyek gluténmentességét a gyártó garantálja.

Mit és mennyit ihatok gluténmentes étrendben?

–    fogyasztható víz, ásványvíz, tea, rostos gyümölcslevek.
–    kerülendő az instant kakaó, instant tea, és a pótkávé, ha nincs gluténmentes garantáltsága.
–    alkoholos italok közül gluténmentes a bor, a kukorica sör, valódi gyümölcspálinka.
–    glutént tartalmaz a gabonából, erjesztéssel készült whisky, vodka, sör, gabonapálinka.

Milyen étrendkiegészítőt, vitamint szedhetek?

–    fogyasztásuk előtt meg kell győződni a gluténmentességről.

Tilos a gluténmentes étrendben!

–    búza, tönkölybúza, tritikálé és a belőle készült liszt, egyéb készítmény, búzadara, búzapehely, búzacsíra, búzakorpa, búzakeményítő
–    zabpehely, zabkorpa, zabliszt
–    árpapehely, árpaliszt, malátacukor, malátakávé, pótkávé
–    rozsliszt, rozspehely, rozskenyér
–    nem gluténmentes cukorkák, rágógumik

Gluténmentes ételek készítésére vonatkozó szabályok

– a főzés során biztosítani kell a külön edényt, eszközt, amit csak gluténérzékeny beteg ételeinek elkészítéséhez használunk, hogy még véletlenül se maradjon glutén az eszközökön.
Célszerű ezeket az eszközöket jól látható módon megjelölni, külön tárolni, és külön is mosogatni.
–    ezért lehetőleg egyszerre egy helyen ne főzzük gluténmentes ételt és normál összetételűt.
–    sütemények tésztájának készítésekor külön nyújtódeszkát és sodrófát használjunk.
–    eltérő sütési idők: kenyér – 220°C-on kb. 45 perc; piskóta 160°C-on kb. 25 perc

Forrás: Szent Györgyi Albert Orvostudományi Egyetem, Diagnosztikai Osztály

Konzultáns: Dr. Orosz Tímea Skarleth, belgyógyász szakorvos

webshop-banner

Köszönöm, hogy megosztod.