Pages Navigation Menu

Cukorbeteg étrend alkotói, mit ehetek

Tanácsok, melyek betartása jelentősen megkönnyítik életmódod.

  • Lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, péksüteményt fogyassz. A graham lisztet például használhatjuk palacsinta készítéséhez is.
  • Naponta többször egyél zöldséget vagy gyümölcsöt salátának vagy köretként.
  • Tejből a 1,5%-os tejet vagy ennél alacsonyabb zsírtartalmút ajánlom.
  • Ha korábban nagy tojásevő voltál, akkor vissza kell fognod magad, egy hétre bontva napi egy a megengedett.
  • Lencse-, bab-, borsóleves és főzelék heti rendszerességgel fogyasztható.
  • Manapság már ritka a zsírral főzés, de cukorbetegeknek kifejezetten tiltva van. Főzéshez alacsony zsírtartalmú vajat, oliva olajat használj, salátáidat néhány csepp lenmagolajjal tedd még egészségesebbé.
  • Ha már főzés, akkor a konyhatechnikán is érdemes változtatni. Kiváló minőségű teflon serpenyőkben zsíradék nélkül főzhetsz. Felejtsd el a bundát (amit én egyébként is gyűlölök) és a fritőzt. Térj át a csőben és az alufóliában sült húsokra és zöldségekre.
  • Rendszeresen fogyassz halat (busa, csuka, harcsa). Találd meg a számodra kedvenc fajtát. Ha nem megy, a létszükségletű Omega zsírsavakat pótold lenmagolajból.
  • Fűszerezéskor, amikor csak lehetőséged nyílik, használj friss zöldfűszert. Csökkentsd a felesleges plusz sóbevitelt. Borsból inkább cayenne, vagy frissen őrölt tarkaborsot használj.
  • Kutasd fel azokat az édesítőszereket, melyek nem károsítják a májat.
  • Használj étkezési naplót. Ragaszd ki a hűtőd ajtajára, és folyamatosan vezesd. A feljegyzéseid mutasd meg időnként orvosodnak vagy dietetikusodnak. Töltsd le az Étkezési Napló -t.
  • Ne felejts el mozogni! Minimum a lefekvés előtti séta vagy könnyű torna mindenképpen ajánlott!
  • Napi folyadék beviteled minimum 2-2,5 liter legyen. (másnak is ez ajánlott).

Cukorbeteg étrend alap kategóriái:

1. kategória, melyek nagyon gyorsan emelik a vércukorszintet
Burgonyapüré, főtt burgonya, méz, gabonapehely, kukorica pehely, rizspehely

2. kategória, melyek gyorsan emelik a vércukorszintet:
Fehér kenyérfélék (kifli, zsemle), abonett, ostya, kekszek, édes műzli, tejberizs, fehérliszt kalács, szőlő

Babaséf

3. kategória, amelyek lassabban emelik a vércukorszintet:
Barna kenyér, natúr (cukormentes) ivólé, tej, joghurt, kefír, spagetti, makaróni

4. kategóra, amelyek nagyon lassan emelik a vércukorszintet:
Lencse, szója, dió, mogyoró, korpás műzli, főzelékek (kivéve: burgonya, sütőtök, s.répa), paprika, paradicsom.

Cukorbeteg étrend alkotói:

Fogasztása: – Különösen ajánlott, – Mértékkel, – Csak minimális mennyiségben

Gyümölcsök: 
Alma, citrom
ananász, banán, birsalma, cseresznye, eper, görögdinnye, grapefruit, kiwi, körte, málna, meggy, narancs, mandarin, őszibarack, sárgabarack, sárgadinnye, szeder, szilva
szőlő, aszalt gyümölcsök, kompótok

Zöldségek:
Articsóka, kelbimbó, cékla, cukkini, csicsóka, endívia, fejes retek, fekete retek, gomba (laska, csiperke), karalábé, karfiol, kapor, fejes káposzta, vörös káposzta, kekláposzta, kínai kel, mangold, metélőhagyma, padlizsán, paradicsom, paraj, patiszon, petrezselyem zöldje, petrezselyemgyökér, póréhagyma, rebarbara, retek, sárgarépa, sóska, spárga, tök, uborka, vöröshagyma, zeller, zöldbab, zöldpaprika

Bab, borsó, brokkoli, burgonya, csicseriborsó, fokhagyma, kukorica (főzni való)

Lencse, sütőtök, szójabab, torma, zöldborsó

Gabonafélék és belőlük készült élelmiszerek:
Abonett, barna kenyér, búzacsíra, rozsos kenyér, grahamkenyér, graham liszt, hajdina, köles, korpás zsemle, korpovit, lenmagos kenyér, barna rizs, zabkorpa, zabpehely
Burgonyakeményítő, búzadara, fehér kenyér, félbarna kenyér, réteslap, száraztészta (2/4 tojásos), zab, zsemle, zsemlemorzsa.
Briós (cukros), babapiskóta, fonott kalács, HT keksz, kétszersült.

Halak:
Busa, csuka, harcsa, fogas, tonhal
Heck, kagyló, makréla, ponty, tonhal
Olajos halkonzervek

Húsok:
Csirkehús, csiga
Békacomb, borjúhús, csirkemáj, fácánhús, sovány marhahús, pulykahús, sertéshús
Bárány, kacsa, liba, nyúl, pacal, sertésmáj

Engedélyezett felvágottak:
Baromfi párizsi, baromfi virsli, csirkesonka, gépsonka, májkrém, mortadella, pulykafelvágott, sonkaszalámi, tavaszi felvágott, téliszalámi, zala

Tejtermékek: 
0,1-1,5% tej
Diétás gyümölcsjoghurt, sovány sajtok, sovány joghurt, köményes sajt, mackó sajt, óvári sajt, 2,8 % tej, zsírszegény túró, 12% tejföl, tolnai sajt
Bakony camambert, boci tubosos, trappista, habtejszín, joghurt, kefír, parmezán, karaván, édesített tejek, kávétejszín, sűrített tej, 20%-os tejföl, túró rudi

Tojás: inkább a tojásfehérje javalt, mint a sárgája.

Zsíradékok:
Delma light, rama créme bonjour, rama topper margarin
Delma margarin, étolaj, flóra, héra, party vajkrém, rama, liga

Olajos magok:
Gesztenye
Dió, földimogyoró, mandula, mák, mogyoró, napraforgómag, pisztácia, szezámmag, tökmag
Sós mogyoró

webshop-banner

Köszönöm, hogy megosztod.